Ondersteuningsgebieden

Bij Stichting Ons Utrecht bieden we zorg en begeleiding op maat, afgestemd op verschillende behoeften. Of je nu jong bent en een ontwikkelingsstoornis hebt, of op latere leeftijd te maken krijgt met lichamelijke of cognitieve beperkingen, als proffesionals staan wij klaar om je te ondersteunen bij het bereiken van je persoonlijke doelen en het verbeteren van je dagelijkse leven.

Wij vinden dat iedereen, ongeacht beperking of leeftijd, de mogelijkheid heeft om vooruitgang te boeken. Wij richten ons niet alleen op de beperkingen, maar vooral op jouw sterke kanten en mogelijkheden. Samen bouwen we aan een toekomst waarin jij met meer zelfvertrouwen verder kunt.

Autisme Spectrum Stoornis (ASS)

Voor mensen met ASS kan het moeilijk zijn om zich aan te passen aan veranderingen of sociale situaties. Je kunt last hebben van overprikkeling of juist moeite hebben om prikkels op te merken. Wij helpen je met het vinden van structuur, het creëren van rust en het beter omgaan met de uitdagingen die je tegenkomt.

ADHD

Moeite met concentratie, snel afgeleid zijn en impulsiviteit zijn vaak kenmerken van ADHD, wat problemen kan veroorzaken in je dagelijkse leven. Onze begeleiding richt zich op het aanbrengen van structuur, het verbeteren van je concentratie en het vinden van een gezonde balans tussen activiteit en rust.

ADD

Bij ADD kun je moeite hebben met concentratie en het organiseren van je gedachten, wat het lastig kan maken om structuur aan te brengen in je dagelijks leven. Het kan ook een uitdaging zijn om betrokken te blijven in interacties met anderen. Wij ondersteunen je bij het ontwikkelen van meer focus, het ordenen van je gedachten en het creëren van een gestructureerde leefstijl die beter bij je past.

Licht verstandelijke beperking (LVB)

Wanneer je een licht verstandelijke beperking hebt, kan het leren van nieuwe vaardigheden meer tijd en aandacht vergen. Wij begeleiden je in jouw eigen tempo, zodat je zelfstandigheid en zelfvertrouwen kunnen groeien. Samen werken we stap voor stap aan jouw ontwikkeling.

Gedragsproblemen

Het kan moeilijk zijn om met emoties zoals boosheid of frustratie om te gaan, wat van invloed kan zijn op je relaties en het voldoen aan verwachtingen. Wij ondersteunen je bij het herkennen en beheersen van je emoties, zodat je relaties kunt verbeteren en met meer positiviteit in het leven staat.

Somatische klachten

Voor ouderen met lichamelijke klachten, zoals chronische pijn of fysieke beperkingen, bieden wij dagbesteding aan. De activiteiten zijn gericht op het stimuleren van beweging, sociale interactie en ontspanning, aangepast aan jouw mogelijkheden. We zorgen ervoor dat je plezier en voldoening uit je dag haalt, terwijl we je helpen om actief en betrokken te blijven binnen jouw eigen tempo.

Cognitieve klachten

Voor ouderen met dementie bieden wij dagbesteding die specifiek is afgestemd op hun behoeften. Onze programma’s zijn gericht op het stimuleren van cognitieve en sociale vaardigheden, binnen een gestructureerde en vertrouwde omgeving. Deze structuur draagt bij aan hun welzijn en geeft mantelzorgers de ruimte om even op adem te komen.

Samen maken we het verschil!