Methodiek

Zorg op Maat met Methode en Aandacht

Bij Stichting Ons Utrecht bieden we zorg die is afgestemd op het unieke ontwikkelingsproces van zowel jongeren als ouderen. Voor jongeren maken we naast onze eigen ontwikkelde methodiek ook gebruik van de methode van competentiegericht werken, terwijl we voor ouderen in de dagbesteding een adaptatie-coping methodiek hanteren.

Competentiegericht werken
In onze ambulante begeleiding van jongeren met autisme, een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen, staat competentiegericht werken centraal. Deze methodiek richt zich op het versterken van de eigen kracht en mogelijkheden van de jongere, waarbij we nauw aansluiten bij hun wensen en behoeften. Met gerichte interventies helpen we hen om gewenst gedrag te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden op te bouwen. We werken intensief samen met ketenpartners en het informele steunsysteem van de jongere. Dit netwerk speelt een belangrijke rol in hun ontwikkeling en het behalen van doelen. Door de krachten te bundelen, zorgen we ervoor dat de jongere de juiste ondersteuning krijgt om zich maximaal te ontplooien en actief deel te nemen aan de maatschappij. Samen werken we aan duurzame resultaten die hen verder helpen in hun zelfstandigheid en welzijn.

Adaptatie-coping-model

Bij onze dagbesteding voor ouderen maken we gebruik van het Adaptatie-Coping Model. Dit model helpt ouderen om beter om te gaan met zowel cognitieve als somatische klachten door hun aanpassingsvermogen te versterken en effectieve copingstrategieën te ontwikkelen. Het model richt zich op het bevorderen van een positieve houding ten opzichte van de veranderingen in het dagelijks leven, die het gevolg zijn van ouderdom of gezondheidsklachten.
Binnen onze dagbesteding passen we het Adaptatie-Coping Model toe door activiteiten aan te bieden die aansluiten bij de individuele mogelijkheden en beperkingen van de ouderen. Denk hierbij aan fysieke oefeningen, geheugentrainingen en sociale interactie, die hen helpen om actief en betrokken te blijven.

Samen maken we het verschil!