Kosten

De kosten voor zorg en begeleiding bij Stichting Ons Utrecht worden afhankelijk van de zorgbehoefte en persoonlijke situatie van de cliënt vergoed via verschillende regelingen. We werken samen met gemeenten, zorgkantoren en scholen om ervoor te zorgen dat de benodigde zorg op maat gefinancierd kan worden.

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

Als je ondersteuning nodig hebt bij bijvoorbeeld zelfstandig wonen, deelnemen aan de maatschappij of dagbesteding, kunnen de kosten worden vergoed via de WMO. Dit wordt geregeld door de gemeente waar je woont. Je kunt een aanvraag indienen bij het buurtteam in jouw wijk, en na goedkeuring worden de zorgkosten volledig vergoed.

Wet langdurige zorg (WLZ)

Voor mensen die intensieve zorg of permanent toezicht nodig hebben, worden de kosten gedekt door de WLZ. Deze zorg, gefinancierd via het zorgkantoor, kan zowel thuis als in een zorginstelling worden verleend. De aanvraag voor WLZ-zorg loopt via het CIZ.

Jeugdwet

Voor jongeren tot 18 jaar wordt zorg en begeleiding vaak vergoed via de Jeugdwet. De gemeente is verantwoordelijk voor deze zorg, zoals begeleiding voor jongeren met autisme, ADHD of een licht verstandelijke beperking. Na een indicatie door het buurtteam worden de kosten van de zorg en begeleiding door de gemeente vergoed.

Clusterarrangement onderwijs

Voor kinderen en jongeren die extra begeleiding nodig hebben op school, zoals ondersteuning bij gedrag of leerproblemen, kunnen de kosten gedekt worden via clusterarrangementen. Deze ondersteuning valt onder passend onderwijs en wordt gefinancierd door het samenwerkingsverband van scholen in jouw regio. In samenwerking met de school wordt bekeken welke zorg en ondersteuning nodig is en hoe deze wordt gefinancierd.

Samen maken we het verschil!